28. tra 2010.

o šekspiru

Brojka 36 za pozoriste je famozna.
Šekspir je napisao 36 pozorisnih komada.
U svetu postoji 36 mudrih ljudi.
Mogucih dramskih radnji ima samo 36.
npr.
preklinjanje - 1
progonjenje - 5
pobuna - 8
ludilo - 16
strast - 22
smrt - 36

XXXVI

Let me confess that we two must be twain,
Although our undivided loves are one:
So shall those blots that do with me remain,
Without thy help, by me be borne alone.
In our two loves there is but one respect,
Though in our lives a separable spite,
Which though it alter not love's sole effect,
Yet doth it steal sweet hours from love's delight.
I may not evermore acknowledge thee,
Lest my bewailed guilt should do thee shame,
Nor thou with public kindness honour me,
Unless thou take that honour from thy name:
But do not so, I love thee in such sort,
As thou being mine, mine is thy good report.



36

Premda nam ljubav jedno je, sad dva
Moramo postat, ja to dobro znam:
Tako će ljaga sa mnom ostat sva,
Bez tebe, sebi krivac bit ću sam.
Ljubavi naše veže čuvstvo isto,
Premda živote razdvaja nam zloba
Što ne mijenja nam osjećanje čisto,
Il sate sreće krade od nas oba.
Poznanstvo naše moram od sad kriti,
Da grijeh moj ne bi škodio ti čime;
Pozdravit javno ne smiješ me ni ti,
Da čast ti moje ne uprlja ime:
Stog to ne čini: ljubav veže nas
Pa moj, jer moj si, tvoj je dobri glas.